Matthäus Passion van J.S. Bach - Goede Vrijdag 29 maart 2024
De muziek, de kerk en het goede zicht maken deze uitvoering van de Matthäus Passion tot een ware beleving. Kaarten voor deze indrukwekkende uitvoering van de Matthäus Passion zijn te koop op www.paaspopklassiek.nl.
Solisten
Vincent Lesage (tenor)
De jonge tenor heeft een bijzondere passie voor het barokrepertoire en wijdt zich aan een historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. Hij ontwikkelde een flexibele techniek die zich aanpast aan diverse stijlperiodes en genres. Zijn specialiteiten zijn de virtuoze retoriek bij Bach, de lichtheid in de Franse haute-contrepartijen en de gorgiapassages uit het Italiaanse seicento. Verder overtuigt hij in het cantabile van Händel of Mozart en in de diepe expressie van het Duitse Lied. Hij neemt masterclasses bij onder meer Greta De Reyghere, Howard Crook en Udo Reinemann.
Hilde Coppé (sopraan)
De Belgische sopraan Hilde Coppé studeerde aan de Koninklijke Muziekconservatoria van Gent en Brussel bij Lydia Lesage en Dina Grossberger, waar ze het Hoger Diploma Zang behaalde. Van Ronny Lauwers kreeg ze lyrische kunst. Aan het Tilburgs Conservatorium ontving zij het diploma voor Uitvoerende Musicus met grootse onderscheiding. In Londen studeerde ze bij Jessica Cash. Daarnaast volgde ze masterclasses bij Jos van Immerseel, Noëlle Barker, Vera Rosza en Sarah Walker. Ze had jarenlang zangpedagoge Tua Sieuw Loh als coach. Hilde Coppe is een veelgevraagde soliste voor barok, klassiek, romantiek en hedendaagse muziek. Ze heeft heel wat passies en oratoria op haar repertoire staan. Zij werkte samen met dirigenten als Grant Llewellyn, Patrick Peire, Koen Kessels, Ludo Claesen en met Emile Engel. In kamermuziekverband zingt zij met klarinet en piano in het “Lotustrio” en met trompet en orgel in het “Trio Symfonia”. Zij geeft stemvorming, zang en vocaal ensemble aan de academies van Roeselare en Wetteren.
Matthew Zadow (bariton)
De carrière van de Canadese bariton Matthew Zadow raakte in een stroomversnelling toen hij neerstreek in België en vooral na zijn debuut in de Munt als Commissionario/Dottore Grenvil (La Traviata,Verdi), Jonas Fogg (Sweeney Todd, Sondheim), Masetto (DonGiovanni, Mozart) en bij De Nationale Opera van Amsterdam als Baron Wurmerhelm (De Speler, Prokofiev). Afgezien van België en Nederland, leidde zijn carrière hem naar de grote operahuizen en mooiste concertzalen van Canada, Ierland en China. Zadow heeft al een mooi operarepertoire opgebouwd met rollen als Eisenstein (Die Fledermaus, Strauss), General Boum (LaGrande-Duchesse de Gérolstein, Offenbach), Graaf Almaviva (Le Nozze di Figaro, Mozart), Danilo (Die lustige Witwe, Lehár), Belcore (L’Elisir d’Amore, Donizetti), Dancairo (Carmen, Bizet), Baron Douphol (La Traviata, Verdi),Cristiano (Un Ballo in maschera, Verdi) en Le Chat/L’Horloge Comtoise (L’Enfant et les Sortileges, Ravel). In het concert- en oratoriorepertoire vertolkte hij zowel eigentijdse partituren als de grote barokwerken. Vooral met de muziek van J.S. Bach heeft hij grote affiniteit. Hij zong de bas- en baritonpartijen van vrijwel alle grote werken en daarnaast ook heel wat cantates. Als leerling van de kunstliedtraditie heeft hij frequent Les Nuits d’Éte van Berlioz, Die Schöne Müllerin van Schubert, Lieder eines fahrenden Gesellen van Mahler, Vierernste Gesänge van Brahms en Songs of Travel en Five Mystical Songs van Vaughan Williams geïnterpreteerd.
Tiema Wang (bas)
Bariton Tiemo Wang begon zijn muzikale loopbaan als professioneel violist met verschillende ensembles, zoals het Arnhems Philharmonisch Orkest en het Radio Orkest. Tiemo is als zanger gespecialiseerd in barokke en hedendaagse muziek, na eerder te hebben gestudeerd bij Jose Scholte, Joost van der Linden en Frans Fiselier en momenteel gecoacht door Henny Diemer. Tiemo voert regelmatig passies van J.S. Bach uit in binnen- en buitenland en hij is vaak betrokken bij producties die vroege en hedendaagse muziek combineren met beeldende kunst en geluidskunst. Hij was onlangs betrokken bij een geënsceneerde productie van Bachmotetten voor solostemmen met het Nederlandse productiehuis Hollands Diep en is een vast lid van het Belgische ensemble Bl!ndman. De recente operarollen van Tiemo zijn onder meer Mr. Gobineau en Ben respectievelijk The Medium en The Telephone van Menotti, Uberto in La Serva Padrona van Pergolesi en Aeneas in Dido en Aeneas (Purine). In het R.A.P. programma van de Nationale Reisopera zong hij Willem in Robinson Crusoe van Jacques Offenbach. Sinds 2007 werkt Tiemo samen met Vocaal LAB, gespecialiseerd in hedendaagse muziek. Hij heeft met het Séraphin van Wolfgang Rihm met het Doelen Ensemble, geregisseerd door Neil Wallace, Pascal Dusapin’s Passion, geregisseerd door Pierre Audi en Cadenza van Bob Zimmerman met het Radiokamerorkest onder leiding van Micha Hamel. Tijdens de Opera heeft hij de rol van proletariër gespeeld in de wereldprimeur van Alexander Raskatov’s A Dog’s Heart en was hij in de cast van De Soldaten van Bernd Alois Zimmerman. Vorig seizoen voerde Tiemo Kassandra in Oresteia uit van Xenakis, een coproductie van Transparant (België), Asko | ensemble en Vocaal LAB Nederland. Met LOD nam hij vervolgens deel aan de oprichting van Les Aveugles, een productie gebaseerd op het toneelstuk van Maeterlinck, en hij speelde de rol van Veled in de opera Mevlana van Michael Ellison in een coproductie van Vocaal LAB en het Zaars-gevoel uit Istanbul.
Simon Heerze (altus)
Countertenor Simon Heerze (Amsterdam, 2002) studeert zangklassieke en oude muziek aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Als solist zong Simon cantates van Bach en Charpentier met onder andere het Westerkerkkoor Amsterdam en Bach Ensemble Zeist. In december dit jaar is hij altsolist voor Bach Collegium ’s-Hertogenbosch, en in januari 2024 zal hij Egeo vertolken in Händels Teseo, geregisseerd door MichaelChance CBE op het Koninklijk Conservatorium. Simons recentste operarol was Arcetro in Peri’s Euridice in januari 2023, ook op het KC. Simon is verder actief als koorzanger. Hij zong onder andere onder Daniel Reuss en Paul Agnew in projecten van het Koninklijk Conservatorium met de Juilliard School of Music, Cappella Amsterdam en het Orkest van de Achttiende Eeuw. Toen Simon zeven was, begon hij als jongenssopraantje met zingen. Al snel zong hij als lid van selectiekinderkoor De Kickers in meerdere producties van De Nationale Opera en Het Nationaal Ballet. Tussen 2012 en 2019 was hij koorzanger in talrijke uitvoeringen van Bachs Matthäus, onder andere in het Koninklijk Concertgebouw. Simon studeert bij Amand Hekkers, Francesca Aspromonte, Peter Kooij en Robin Blaze. In september 2023 nam hij deel aan een masterclass van gevierd countertenor Andrew Watts aan het KC in Den Haag.
Timothy Veryser (tenor)
Timothy had van jongs af aan een grote interesse in de wereld van de muziek. Zo volgde hij muziekschool aan de Stedelijke Academie Muziek en Woord in Diksmuide, niet ver van zijn toenmalige woonplaats in Beerst. Hij leerde er al snel piano spelen en zingen. De muziekgenen zitten bij hem in de familie. Zijn grootvader werkte jarenlang samen met charmezanger Eddy Wally. Toen Timothy verhuisde naar Eernegem, leerde hij veel bij door zijn grootvader. Hij leerde Timothy ook accordeon spelen. Op vandaag studeert hij intussen aan het Gents conservatorium waar hij de opleiding Klassieke Zang volgt. Op vandaag studeert hij intussen aan het Gents conservatorium waar hij de opleiding Klassieke Zang volgt. Timothy studeert aan het Gentsconservatorium waar hij de opleiding Klassieke Zang volgt. Tussen zijn instrumentale bezigheden probeerde Timothy ook af en toe te zingen. Op latere leeftijd specialiseerde hij zich in opera. Dit ging hem zo goed af dat hij zich er ging op toe spitsen en het piano -en accordeonspelen achter zich liet. Timothy werkte zijn klassieke talen en klassieke literatuur af aan het Sint-Godelievecollege te Gistel. Deze school organiseert een tweejaarlijkse show “Corpus” waar hij telkens één van de uitblinkers was.
Koor 1
Concentus-Cantzione uit Zutphen
De Stichting Projectkoren Zutphen organiseert sinds 2007 jaarlijks een of meerdere concerten in Zutphen en omgeving met het projectkoor Concentus-Cantzione. Het koor wordt per project samengesteld. Het bestaat uit ervaren, geschoolde zangers en zangeressen. In een tijdsbestek van enkele weken studeren zij de stukken in. Uitvoeringen hebben plaats met professionele orkesten en solisten. Zo zijn in de afgelopen jaren onder andere de Johannes Passion van J.S. Bach, de Schöpfung van J. Haydn, de Paulus van Mendelsohn Bartholdy, De Requiem van Verdi en het openingsconcert van het Beethovenfestival in 2016 in Zutphen uitgevoerd. Sinds 2012 zingt Concentus-Cantzione samen met Ex Arte uit Enschede jaarlijks de Matthäus Passion van J.S. Bach uit in Zieuwent. Voor het eerst dit jaar zal Concentus-Cantzione in Zieuwent de Messiah van G.F. Händel uitvoeren. Daarvoor is een koor samengesteld van ruim dertig zangeressen en zangers. Zij treden op met het orkest Concerto Barocco en de solisten Hilde Coppé (sopraan), Vincent Lesage (tenor), Kaspar Kröner (countertenor) en Joachim Höchbauer (bas). Het geheel staat onder de bezielende leiding van de dirigent Emile Engel.
Koor 2
Vocaal ensemble Ex Arte uit Enschede
Ex Arte is een veelzijdig, ambitieus koor en bestaat uit twintig geschoolde amateurzangers uit de regio Enschede. Ex Arte zingt zowel oude muziek als werk van componisten van deze tijd. Dat betekent dat niet alleen Monteverdi, Des Prez en Bach op het repertoire staan maar ook bijvoorbeeld Whitacre, MacMillan en Lauridsen. Ex Arte zingt vaak a capella of met een klein instrumentaal ensemble, op intieme locaties zoals het beroemde barokkerkje in het Duitse Zwillbrock, het prachtige Concordia in Enschede of de kasteellocatie Havezate Brecklenkamp in Lattrop. Daarnaast zijn er grote projecten. De jaarlijkse Matthäus Passion en de kerstconcerten in de Zieuwentse ´kathedraal van de Achterhoek´ zijn voorbeelden van evenementen met groot orkest en professionele solisten. Eind 2015 stond Ex Arte in het voorprogramma van het Nederlands Kamerkoor. Andere hoogtepunten zijn de uitvoering van het moderne Rothko Chapel, een muzikaal-visuele belevenis met projecties van Rothko´s schilderijen, het Weihnachtsoratorium van Bach, strijdliederen van de zogenoemde ´Karl Marx van de muziek´ Hanns Eisler en het zestiende eeuwse Spem in Alium van Thomas Tallis dat maar liefst 40-stemmig is. Daarnaast het speciaal voor Ex Arte geschreven Quasi Rapito van Berry van Berkum en de buitenlandse koorreizen naar Leuven (2017), Thüringen (2013) en Parijs (2009), waar het koor in de Eglise de Madeleine het Requiem van Duruflé uitvoerde. Ex Arte is in 1985 opgericht en werkt sinds 2002 met dirigent Emile Engel.
www.exarte.nl
Repinikoor
De Ulftse Nachtegalen
Adriaan Hendriks legde in 1962 het fundament voor dit koor en zorgde ervoor dat het koor een eigen ‘clubgebouw’ had in Ulft. Ben Simmes nam in 1987 de baton van hem over. Omdat het koor inmiddels aanzienlijk van omvang was, werd besloten dat op te delen in een koor voor kinderen van 5 tot 11 jaar en een jeugdkoor voor jeugd en jongeren van 11 tot 21 jaar. In 1997 werd het vervolgkoor Luscinia (Latijn voor nachtegaal) aan toegevoegd; een vocaal emsemble voor voormalige koorleden ouder dan 21. De koren zongen met Ernst Daniël Smidt, John van Halteren, Anita Meijer en Henriëtte van Lith en wonnen diverse prijzen.
www.ulftsenachtegalen.nl
Orkest
Barokorkest La Sorpresa
Ervaring en jeugdig elan gaan hand-in-hand bij La Sorpresa. Aanstormend talent voegt zich bij musici die hun sporen al ruimschoots hebben verdiend op nationale en internationale podia voor barokmuziek. Gedegen inzicht in de barokke uitvoeringspraktijk, gecombineerd met gezonde nieuwsgierigheid en een frisse blik zorgen samen met de intense bevlogenheid van de musici voor bijzondere concerten waar het enthousiasme vanaf spat. Het orkest speelt op historische instrumenten of op kopieën daarvan. La Sorpresa staat voor passie, kwaliteit en goede sfeer.
www.barokorkestlasorpresa.nl
Dirigent
Emile Engel
Emile Engel beweegt zich als dirigent, pianodocent en uitvoerend musicus volop in het muziekleven, zowel in de lichte als de klassieke muziek. Hij dirigeert meerdere koren en daarnaast heeft hij samen met Cathelijne Maat een pianoschool. Emile maakt deel uit van het Simeonkwartet, een pianokwartet dat zich toelegt op het uitvoeren van muziek van de Nederlandse componist Simeon ten Holt, onder andere bekend van het Canto Ostinato. Verder is hij als dirigent en bestuurslid actief bij Paaspop Klassiek dat in Zieuwent onder andere jaarlijks de uitvoering van de Matthäus Passion organiseert. Daarnaast is Emile Engel programmeur van het Beethoven Festival in Zutphen en CODA Classique in CODA Museum Apeldoorn.
Emile Engel werkt met orkesten als Barokorkest La Sorpresa en het Van Wassenear Consort en een cast van internationale solisten. Met zijn wijze van dirigeren daagt hij koren uit het beste van zichzelf te geven. Met groot enthousiasme en passie en met vaak verrassende repertoirekeuzes blijft hij continu uitdagen.
Word vriend of donateur!
En draag bij aan de instandhouding van een waardevolle instelling! U krijgt dan o.a korting op concertkaarten. De minimum jaarlijkse bijdrage is € 50,-